skionline.plstacje samochodem na narty Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Nie dać się zaskoczyć zimie

2010.01.01
Przygotowanie samochodu do eksploatacji w zimie jest zabiegiem niedocenianym przez wielu użytkowników pojazdów. Nabiera szczególnego znaczenia w niskich temperaturach, gdy samochód jest garażowany pod chmurką i eksploatowany z intensywnością równą letniej.
Przed jazdą

Ponieważ większość samochodów ma zamek centralny sterowany pilotem autoalarmu, często w okresie spadku temperatur przeszkodą w otwarciu drzwi jest wyczerpana bateria. Dlatego przed zimą trzeba zadbać o wymianę tego elementu w pilocie alarmu, immobiliserze czy w kluczyku, jeśli tam się znajduje. Aby pewnie otwierać drzwi w czasie przymrozków trzeba posmarować uszczelki specjalnym preparatem silikonowym uniemożliwiającym ich przymarzanie. Korzystnie jest zabezpieczyć zamki drzwi specjalnym płynem konserwującym, a odmrażacze można stosować jako ostateczność. Zimą nie można zapomnieć o nasmarowaniu i zabezpieczeniu zamka w korku wlewu paliwa, jeśli ten znajduje się na zewnątrz i jest narażony na działanie deszczu i wilgoci.

Gdy zasiądziemy w fotelu kierowcy powinniśmy niezawodnie uruchomić silnik. W niskich temperaturach bez sprawnego akumulatora zadanie to może okazać się niewykonalne. Jeśli akumulator pracuje w pojeździe cztery lata, należy wymienić go na nowy. Jeśli użytkujemy sprawny akumulator warto jest sprawdzić poziom elektrolitu oraz jakość i sposób zamocowania tzw. klem na akumulatorze i zacisku masowego na karoserii, który najczęściej jest zapomniany i nie był konserwowany od nowości. Aby silnik uruchamiał się sprawnie i pracował bez zakłóceń, zimą należy zastosować olej klasy 0W, 5W lub 10W. Przy rozruchu silnika w niskich temperaturach, w które obfituje polska zima, ważne jest to, aby płynny olej dotarł w jak najkrótszym czasie do wszystkich węzłów tarcia w silniku. Co więcej, stosując dobre oleje o niskich klasach lepkości 5W/30, 5W/40, 10W/40 możemy uzyskać dodatkowy efekt w postaci obniżenia zużycia paliwa o 2,7 % w porównaniu z eksploatacją silnika na oleju 20W/30.

Niezwykle istotna jest troska o stan układu paliwowego zarówno w samochodach z silnikami o zapłonie iskrowym jak i z silnikami Diesla. Woda gromadząca się w zbiorniku i przedostająca się do paliwa powoduje powstawanie w ujemnych temperaturach korków lodowych, które zatykają przewody paliwowe i filtry. Wówczas nawet najlepszy silnik napędzany sprawnym rozrusznikiem nie uruchomi się. Zapobiegawczo można stosować specjalne dodatki do paliwa wiążące wodę. W silnikach wysokoprężnych w przypadku wystąpienia temperatur poniżej minus 15 stopni C należy tankować zimowy olej napędowy. Specjalne preparaty zapobiegające wytrącaniu się kryształków parafiny dodawane do olejów letnich nie zawsze są skuteczne.

Bardzo ważną czynnością, którą trzeba wykonać w warsztacie, jest sprawdzenie odporności na zamarzanie płynu w układzie chłodzenia. Bez względu na to, czy w chłodnicy znajduje się roztwór przygotowany przez rozcieńczenie koncentratu wodą, czy też nalano płynu o stężeniu roboczym, podczas pracy ulega on starzeniu. Z reguły w trzecim roku eksploatacji należy go wymienić na nowy, jeśli do płynu dolewano wody, jego przydatność należy sprawdzić przed nastaniem pierwszej zimy. Płyn chłodzący nadmiernie rozcieńczony wodą, już po pierwszym roku eksploatacji może być zakwalifikowany do wymiany. Na płynie chłodzącym nie można oszczędzać, bowiem gdy zamarznie może spowodować poważne uszkodzenie silnika.

Jazda

Po uruchomieniu silnika można rozpocząć jazdę, pod warunkiem, że zmieniliśmy opony na zimowe już wtedy, gdy temperatura spadła poniżej plus 7 stopni C, nie czekając, aż spadnie śnieg. Droga hamowania na ubitej warstwie śniegu przy prędkości 40 km/h wynosi około 16 m dla opony zimowej i prawie 38 metrów dla opony letniej. Już ten wynik uzasadnia wymianę, o innych zaletach opon zimowych nie wspomnę. Podczas próby trakcyjnej należy zwrócić uwagę na sprawność układu kierowniczego i geometrię zawieszenia. Utrata prostoliniowego kursu i "ściąganie" samochodu podczas jazdy, będą spotęgowane podczas pokonywania zaśnieżonych lub oblodzonych nawierzchni.

Aby pewnie jechać trzeba dobrze widzieć i być widzianym. Przede wszystkim trzeba wymienić płyn w zbiorniczku spryskiwacza na zimowy. Kolejną czynnością jest sprawdzenie stanu piórek wycieraczek. Jeśli rozmazują brud na szybie lub pozostawiają nieoczyszczone pasy, trzeba je wymienić na nowe. Dobrze jest sprawdzić kompletność żarówek i funkcjonowanie oświetlenia zewnętrznego, jeśli istnieje taka konieczność - ustawić światła.

Przed rozpoczęciem zimowej eksploatacji korzystnie jest umieścić w bagażniku ciepły koc. Pomoże on utrzymać temperaturę ciała, gdy zawiedzie ogrzewanie lub, gdy przed zaspą oczekujemy na odśnieżenie drogi.

Autor: Grzegorz Wojtyrowski
motofakty.pl

skionline.pl

powrót

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Itaka 24/25 - Andora, największy ośrodek narciarski w Pirenejach
Booking.com
Opłaty drogowe
Porady
Ceny paliw
PB95 ON LPG
Austria 1.77 2.09 EUR
Bułgaria 1.79 1.78 BGN
Czechy 38.50 43.90 CZK
Francja 1.34 1.21 0.86 EUR
Hiszpania 1.14 1.07 0.66 EUR
Niemcy 1.34 1.04 0.55 EUR
Słowacja 1.31 1.00 0.55 EUR
Szwajcaria 1.59 1.79 CHF
Włochy 1.44 1.32 0.59 EUR
Kursy walut
BGN 2.18CHF 4.60CZK 0.17EUR 4.27